Wat is integratieve kindertherapie (IKT)?

Wat is integratieve kindertherapie?

Integratieve kindertherapie is een kortdurende en intensieve vorm van psychotherapie voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Bij deze therapie staat het kind centraal en wordt het kind in zijn totaliteit gezien. Integratieve kindertherapie is vraaggericht en procesgestuurd.

Het probleemgedrag dat kinderen vertonen is vaak niet de klacht zelf. Meestal zit er een gevoel achter, vaak zo naar, dat een kind daar liever niet geconfronteerd mee wil worden. Met spel- en interventietechnieken help ik uw kind om richting te geven aan zijn eigen interne zoektocht naar dat nare gevoel. Kinderen vinden de therapie leuk omdat het kind doet wat bij hem past en het erkenning krijgt voor waar hij of zij tegenaan loopt. Zo voelt uw kind zich weer compleet en kan het ontdekken wat hem of haar gelukkig maakt!

Wat doet een integratief therapeut?

Als integratief therapeut maak ik in mijn aanpak gebruik van allerlei verschillende werkvormen. Daarbij kunt u denken aan spelvormen, knutselen, tekenen, fantasie en verhalen. Afgestemd op het kind en de situatie, stimuleer en begeleid ik kinderen (en u als ouders) om tot eigen oplossingen te komen voor zijn of haar problemen en de door jullie ervaren problemen. Zo komt uw kind weer in zijn kracht te staan en kan het weer genieten van het leven.

Want immers ieder kind weet het, kan het en doet het!

Voor wie?

Het maakt het niet uit of het gaat om een klein probleem of iets heel groots. Ieder kind is welkom met zijn of haar probleem. 

Integratieve kindertherapie is effectief bij o.a.:

  • Klachten op emotioneel gebied: faalangst, problemen bij scheiding, traumaverwerking, rouwverwerking, angsten & fobieën.
  • Gedragsproblemen: pesten, agressief gedrag, heel stil of juist heel druk zijn, liegen, stelen, concentratieproblemen, woedeaanvallen, driftbuien, verlegenheid, perfectionisme, onhandig zijn, faalangst.
  • Aangeleerde probleemgewoontes: nagelbijten, overeten, niet eten, duimen, tandenknarsen, haarplukken.
  • Psychosomatische klachten: buikpijn, hoofdpijn, onverklaarbare klachten waar de (huis)arts niet achter kan komen.
  • Ontwikkelingsfaseproblemen: op het gebied van zindelijkheid, slapen, eten, taal, spraak, leren, motoriek en hechting.
  • Omgaan met bijzondere eigenschappen zoals: spiritualiteit (nieuwetijdskinderen), hoog sensitiviteit, hoogbegaafdheid en alle andere bijzondere eigenschappen die kinderen kunnen hebben.
  • Omgaan met: ADHD*, PDD-NOS*, autisme*, een chronische ziekte*

    *Deze kunnen niet worden opgeheven, het kind kan wel leren om beter met de gevolgen om te gaan.